 |
7 травн¤ 1840
року народивс¤
„айковський ѕетро
≤лл≥ч. „айковський
вир≥с у
дуже
культурн≥й родин≥.
Ѕатько його,
талановитий г≥рський ≥нженер,
у сороков≥ роки
працював на
”рал≥, де
≥ пройшло
раннЇ
дитинство
майбутнього
автора "™вген≥¤
ќнЇг≥на".
«годом батько
„айковського був
директором
“ехнолог≥чного
≥нституту в
ѕетербурз≥. ћузика рано
вв≥йшла в житт¤ „айковського.
¬≥н учивс¤
фортеп≥анн≥й гр≥,
слухав
нечисленних
п≥ан≥ст≥в - аматор≥в, що
в≥дв≥дували родину
„айковських. ¬елике враженн¤
зробив на хлопчика
моцартовський "ƒон
∆уан", уривки
з ц≥Їњ опери
в≥н слухав у
виконанн≥ невеликого
механ≥чного
музичного ≥нструмента
- оркестрини. |

–уб≥нштейн |
”чителем „айковського, що зробив величезний вплив на все його майбутнЇ, став знаменитий п≥ан≥ст ≥ композитор јнтон –убинштейн, засновник консерватор≥њ в ѕетербурз≥. |
Ќа ”рал≥ „айковському часто
приходилос¤ чути народн≥
рос≥йськ≥ п≥сн≥, ≥ любов
до них в≥н збер≥г
на все житт¤.
ƒес¤тил≥тн≥м хлопчиком
„айковський п≥шов
у ѕетербурзьке
училище правознавства-
- навчальниний
заклад, що
готував юрист≥в.
« цього
часу розширюЇтьс¤ коло
музичних вражень
„айковського. ¬≥н в≥дв≥дуЇ
оперний театр ≥
концерти. ѕерша почута њм
опера - "≤ван —усан≥н". ¬же
в зр≥лому в≥ц≥
„айковський сказав один раз,
що"йому особливо дорога
перша опера √линки, тому
що в≥н чув њњ в щаслив≥
роки своЇњ юност≥".
"≤ван —усан≥н"
назавжди залишивс¤
одн≥Їњ з
найулюблен≥ших опер
„айковського. ¬
училище правознавства
продовжувалис¤ зан¤тт¤
фортеп≥анною грою.
„айковський брав уроки в
кращих петербурзьких
педагог≥в ≥ став непоганим
п≥ан≥стом. јле в≥н
ще був далекий в≥д
думки присв¤тити
своЇ житт¤
мистецтву.
«ак≥нчивши училище дев'¤тнадц¤тир≥чним
юнаком, „айковський поступив на
службу в департамент юстиц≥њ.
—лужбою в≥н ц≥кавивс¤ мало,
б≥льше займали його театр,
концерти, в≥дв≥дуванн¤
знайомих. Ќа початку
ш≥стдес¤тих рок≥в
„айковський вир≥шуЇ
стати музикантом - профес≥оналом,
композитором. ¬≥н
залишаЇ службу, ходить у
музичн≥ класи,
незабаром перетворен≥
в консерватор≥ю. ∆ивучи на
коп≥йчан≥ зароб≥тки -
уроки музики,
акомпанемент - в≥н займаЇтьс¤
п≥д пос≥бником
ј. √. –убинштейна з
величезною працьовит≥стю,
що назавжди
залишилос¤
кор≥нною
його властив≥стю.
 |
”
1865 роц≥ „айковський
зак≥нчив ѕетербурзьку
консерватор≥ю, де став
професором т≥льки що
в≥дкритоњ ћосковськоњ
консерватор≥њ. ” 1877
роц≥ п≥сл¤
важкого захворюванн¤
„айковський
залишаЇ консерватор≥ю.
ѕочинаючи з
цього часу, в≥н
займаЇтьс¤ т≥льки творчою
працею. ≥лька рок≥в
„айковський проводить у
скитани¤х. ¬≥н живе то за
границею, то на батьк≥вщин≥,
часто гостюЇ на ”крањн≥ в
маЇтку своњх родич≥в,
а також
в≥дв≥дував Ѕрањл≥в
( ¬≥нницька область),
гостював у
графин≥ ‘он-ћекк. |
” Ѕрањлов≥ створений ƒержавний
музей ѕ.≤. „айковського
та Ќ.‘. фон ћекк.
≤з середини в≥с≥мдес¤тих
рок≥в „айковський живе
головним чином у
–ос≥њ, у ћоскв≥ ≥
п≥д ћосквою: недалеко в≥д
лина ( у ‘роловском, у
ћайданов≥) ≥ в лин≥.
ƒуже
скоро „айковський
здобуваЇ св≥тову славу,
його твори виконуютьс¤ в
–ос≥њ та за рубежем.
„асто в≥н сам диригуЇ
своњми творами на
батьк≥вщин≥, у р≥зних
крањнах ™вропи й
в јмериц≥.
„айковський п≥шов з
житт¤ у в≥ц≥ п'¤тдес¤тьох
трьох рок≥в. ѕомер в≥н
раптово, у розкв≥т≥ творчих сил.
”сього за к≥лька м≥с¤ц≥в до
смерт≥ в≥н написав найб≥льше з≥
своњх симфон≥чних твор≥в
- шосту симфон≥ю.
„айковський - найб≥льш
багатогранний ≥з ус≥х
рос≥йських композитор≥в.
…ого творча
спадщина не
т≥льки р¤сна, але й
надзвичайно
р≥зноман≥тна.
„айковський писав
опери ≥ балети, симфон≥чн≥
добутки ≥ камерн≥
ансамбл≥, романси,
фортеп≥анн≥ ≥ скрипков≥ п'Їси.
¬ ус≥х жанрах в≥н
створив добутки, улюблен≥ ус≥м
миром. ƒосить назвати к≥лька
твор≥в - скрипковий концерт,
перший фортеп≥анний концерт,
тр≥о "ѕам'¤т≥ великого артиста",
романси "’от≥в би в
Їдине слово" ≥ "Ќ≥ч"
("¬≥д чого ¤ люблю тебе, св≥тла
н≥ч"), цикл
фортеп≥анних м≥н≥атюр "„аси
року" (серед
них "Ќа тр≥йц≥" ≥ "ќс≥нн¤
п≥сн¤"),
симфон≥чн≥
фантаз≥њ "–омео
≥ ƒжульетта" ≥ "‘ранческа
ƒа –им≥н≥", четверта
≥ шоста
симфон≥њ,
балети "Ћускунчик" ≥ "Ћебедине
озеро", опери "™вген≥й
ќнЇг≥н" ≥ ""ѕ≥кова дама".
 |
¬
одному з лист≥в „айковський
говорить, що хот≥в би
написати оперу "≥з
сюжетом характеру
≥нтимного, де б
роздолл¤ було
дл¤ л≥ричних вилив≥в".
ƒ≥йсно, у своњй
оперн≥й творчост≥
„айковський насамперед
л≥рик; його
волоче глибоке
розкритт¤
складного щиросердечного
св≥ту людини. ∆агуч≥
пориви, жад≥бне прагненн¤
на щаст¤,траг≥чн≥
з≥ткненн¤ похмурою
д≥йсн≥стю - таке найчаст≥ше
зм≥ст опер
„айковського. |
—воЇму учню ≥
другу —. ».
“анЇЇву „айковський писав:
"я завжди прагнув
вибирати сюжети, у ¤ких
д≥ють д≥йсн≥, жив≥ люди,
що почувають так само,
¤к ≥ ¤". ” своњх
листах в≥н говорить про це не раз,
завжди гар¤че ≥ переконано. "я
охоче приймус¤ за вс¤ку оперу, -
писав „айковський “анЇЇву,
- де, хоча ≥ без сильних ≥
неспод≥ваних ефект≥в,
Ї ≥стоти,
под≥бн≥ мен≥,
що випробують в≥дчутт¤,
мною теж випробуван≥ ≥
що розум≥ютьс¤. ¬≥дчутт≥в
Їгипетськоњ принцеси, фараона,
¤когось скаженого нуб≥йц¤
¤ не знаю, не розум≥ю.
якийсь ≥нстинкт
п≥дказуЇ мен≥, що ц≥
люди повинн≥ були в≥дчувати,
рухатис¤, говорити, а отже, ≥
виражати своњ почутт¤
зовс≥м ¤кось
особливо - не
так, ¤к ми".
÷≥ думки „айковського
висловленн≥ ним у
зр≥л≥ роки. Ќе
в≥дразу прийшов
„айковський до такого розум≥нн¤
задач оперноњ творчост≥. ”
перших трьох операх ("¬оЇвода",
"”ндина", "ќпричник")
в≥н не знайшов ще свого ц≥лком
≥ндив≥дуального шл¤ху
оперного композитора.
"¬оЇводу" „айковський
вважав "дуже
поганою оперою". ”
лист≥, у ¤кому
„айковський даЇ наст≥льки
сувору оц≥нку своЇму оперному
перв≥стку, в≥н критично
в≥дзиваЇтьс¤ ≥ про
наступн≥ операх - "”ндин≥",
¤ку в≥н спалив, ≥ "ќпричники".
≤ в≥дразу „айковський
говорить: "Ќеобх≥дно
пройти через р¤д
невдалих досв≥д≥в, щоб
д≥йти до можливого ступен¤
досконалост≥, ≥ ¤
ан≥трошки не
встидаюс¤ своњх оперних
невдач. ¬они
послужили мен≥
корисними уроками ≥ вказ≥вками".
Ќасамперед в≥н
переконавс¤, що жоден з
обраних њм сюжет≥в не
в≥дпов≥дав ц≥лком
особливост¤м його
творчоњ натури. ƒ≥йсно,
близький йому сюжет
„айковський знайшов лише
в "™вген≥њ ќнЇг≥ну"
(1877-1878). «
розпов≥д≥ „айковського
в≥домо, ¤к виникла думка
написати оперу по
безсмертному
пушк≥нському роман≥.
” травн≥ 1877
року ѕетро
≤лл≥ч писав
своЇму брату ћ. ».
„айковському: "Ќа минулому
тижн≥ ¤ був ¤кось у Ћавровской.
–озмова зайшла про сюжети дл¤
опер... Ћизавета јндр≥њвна...
раптом сказала: "ј що б уз¤ти
"™вген≥¤ ќнЇг≥на"? ƒумка
ц¤ показалас¤ мен≥ дикою,
≥ ¤ н≥чого не в≥дпов≥дав.
ѕот≥м, об≥даючи в трактир≥
один, ¤ згадав про "ќнЇг≥на",
задумавс¤, пот≥м
почав знаходити думку
Ћавровской можливоњ,
пот≥м захопивс¤ ≥ до
к≥нц¤ об≥ду зваживс¤. Ќегайно
поб≥г в≥дшукувати
ѕушк≥на. « працею
знайшов, в≥дправивс¤
додому, перечитав ≥з
захватом ≥ пров≥в зовс≥м
безсонну н≥ч, результатом ¤коњ
був сценар≥ум
чар≥вноњ опери з
текстом ѕушк≥на.
|